3.5.1 Minimera antal fält och obligatoriska fält i formulär

Prioritet: 1

Slösa inte med användares tid genom att be dem fylla i uppgifter som myndigheten inte behöver, redan har eller kan hämta in effektivare på andra sätt. Minimera även antalet obligatoriska fält.

När man skapar formulär bör man för varje del av formuläret ställa sig fyra frågor:

  1. Är denna information av värde för oss?
  2. Kan informationen hämtas effektivare inom den egna myndigheten eller från andra myndigheter? Till exempel med hjälp av personnummer.
  3. Kräver myndighetens användning av informationen att den samlas in i flera delar, till exempel att för- och efternamn samlas in separat?
  4. Är informationen så viktig att det är värt att neka användare möjlighet att använda tjänsten om han inte fyller i informationen?

Informationen ska samlas in med formuläret om svaret på fråga 1 är ja och svaret på fråga 2 är nej. Ett nej på fråga 3 gör att informationen kan samlas in i ett gemensamt fält istället för uppdelat på flera fält. Ett ja på fråga fyra innebär att fältet för informationen ska vara obligatoriskt.

Ge användaren möjlighet att se tidigare insamlade uppgifter som hämtas automatiskt. Då har användaren chans att påpeka om några uppgifter är inaktuella eller felaktiga. Om personuppgifter hämtas och visas, ska användaren som är inloggad ha rätt att ta del av uppgifterna.

Fördjupning

Informationsutbyte mellan olika myndigheter och system

Senast uppdaterad 2008-12-10