3.7.1 Ge begripliga felmeddelanden

Prioritet: 1

Om du har följt anvisningarna i avsnitt 3.5 Formulär har du underlättat för användaren. Men, du behöver även ta hand om användaren när det blir fel. Genom att hjälpa användaren att fylla i så bra data som möjligt minskar risken för det merarbete som annars kan uppstå om insamlade data innehåller felaktig eller icke-komplett information.

Felmeddelanden ska:

  • Vara väl synliga och uttryckligen informera användaren om att något gått fel. Placera felmeddelandet i anslutning till det fält där felet inträffade. Använd en avvikande layout som tydligt separerar felmeddelanden från resten av webbplatsens design. Ange i sidans titel (i title-elementet) att fel inträffade.
  • Vara samlade. Placera felmeddelanden samlade i början på sidan. Detta ger användaren möjlighet att få en överblick över vad som måste göras för att korrigera felen. Om flera fel inträffade bör du i text ange hur många fel som måste åtgärdas för att användaren skall kunna komma vidare.
  • Vara begripliga för användaren. Använd inte begrepp som är svåra att förstå. Begrepp i felmeddelandet ska överensstämma med begrepp i formuläret.
  • Vara artiga, och inte beskylla användaren för att gjort något dumt eller fel. Tänk på att inmatningsfel ofta beror på de krav du ställer på användaren utifrån krav/brister i den tekniska plattformen.
  • Underlätta och ge konkreta råd om hur problemet kan lösas eller undvikas. Om ett fel upptäcks, underlätta för användaren genom att till exempel bevara så mycket av den inmatade informationen som möjligt, så att bara det som blivit fel behöver matas in igen. Då slipper användaren frustrationen att fylla i samma information en gång till. Förklara kortfattat vad användaren skall göra för att åtgärda ett specifikt fel.
  • Vägleda användaren till den del av formuläret där felet kan åtgärdas. Använd länkar i felmeddelandetexten för att underlätta navigation från felmeddelande till relaterat inmatningsfält. Om felet består i att en inmatning inte kan tolkas entydigt, låt användaren välja i en lista över de olika möjliga tolkningarna.

Exempel på felmeddelande

Bilden nedan visar exempel på vilket tilltal som kan användas i ett felmeddelande och hur man kan beskriva och länka till fälten som inte har fyllts i på rätt sätt.

Illustration av ett bra felmeddelande som beskriver hur användaren ska åtgärda felen

Se html-koden för felmeddelandet.

Fördjupning

Mer om tillgängliga och användbara sätt att ge felmeddelanden:

Mätbarhet

Detta kräver granskning utifrån riktlinjerna ovan och användningstester.

Senast uppdaterad 2009-01-05