3.7.2 Ge möjlighet att ångra sig

Prioritet: 2

Sträva efter att alla handlingar ska vara möjliga att ångra. Det är bättre än att ständigt be användaren bekräfta sina handlingar, med dialogrutor av typen ”Är du säker på att du vill…”, som i längden väcker irritation.

I program som inte är webbaserade, till exempel många ordbehandlare, används Avbryt och Ångra funktioner när användaren vill ångra sig. På webben är det vanligt att använda av webbläsarens bakåtknapp när man vill ångra sig. Därför ska bakåtknappen i största möjliga utsträckning fungera i formulär eller registreringsprocesser med flera steg (för undantag se 3.3.15 Låt bakåtknappen fungera). Undvik att bakåtknappen skickar användaren tillbaka till första början. Det vanliga scenariot är i stället att användaren vill ändra något de matat in på sidan precis före.

För att bakåtknappen ska fungera kan det kräva utvecklingstid för att redan registrerade uppgifter måste hanteras på särskilt sätt. Dubbletter av registrerad information ska till exempel inte skapas.

Om formuläret eller registreringsprocessen har flera steg kan en avbryt-knapp öka användarens känsla av trygghet och kontroll. Varna användaren om handlingen att avbryta leder till att information kan förloras eller att användaren flyttas tillbaka till första början.

Mätbarhet

I handlingar som utförs i flera sekvenser är det extra viktigt att göra tester tillsammans med användare för att upptäcka eventuella fel och brister i utformningen.

Senast uppdaterad 2008-12-10