4.6.1 Gör det möjligt att ställa frågor och ha en dialog med myndigheten

Prioritet: 1

Ge möjlighet att ställa frågor och lämna synpunkter och klagomål på myndighetens verksamhet. Låt användaren själv välja på vilket sätt hon vill kontakta myndigheten och hur hon vill bli kontaktad av myndigheten. Om avsändaren vill vara anonym, till exempel när det gäller synpunkter och klagomål på myndighetens verksamhet, informera om att ingen bekräftelse kommer att skickas.

Bekräfta mottagna meddelanden

Skicka en snabb bekräftelse på att myndigheten mottagit meddelandet. Snabba bekräftelser är enkla att ge med hjälp av funktionsbrevlådor och automatiska svarsmeddelanden, se även 4.6.2 Använd funktionsbrevlådor.

  • Bekräftelsen bör innehålla information om:
  • Hur frågan kommer att hanteras.
  • När avsändaren kan förvänta sig ett svar.
  • Via vilken kanal myndigheten kommer att svara.
  • Hur myndigheten hanterar inkommen e-post och personuppgifter.

Bifoga dessutom texten från det inskickade meddelandet. Då kan avsändaren spara sitt meddelande och gå tillbaka för att se vad som skrivits.

Senast uppdaterad 2008-12-10