Protokoll etc som ska vara justerade och underskrivna innan publicering, hur gör man dem så
Annelie Johansson
2009-09-17
tillgängliga som möjligt? De görs till pdf, men är det någon mening med att jag gör OCR-textidentifiering också? Det är ju praktiskt om någon vill kopiera texten men underlättar det även tillgänglighetssynpunkt för någon som använder hjälpmedel?
Taggad med: pdf, scanna, tillgänglighet.
Svar
Viktigt att tänka på är att inte hela dokumentet är scannade stora bilder. Då blir de i princip obrukbara för användare med hjälpmedel. Om det är viktigt att namnteckningen framträder kan man infoga själva namnteckningen som en bild och låta resten av dokumentet vara "som vanligt" dvs taggat med "kopierbar" text.
Sedan kan man fundera på om det är viktigt att själva underskriften framträder i den version som ligger på webben? Räcker det kanske att publicera dokumenten som vanligt och berätta att de är underskrivna? Den användare som verkligen vill se dokumentet kanske kan begära ut en kopia av den underskrivna handlingen istället? På detta sätt kanske man kan minimera administrationen runt dokumenthanteringen också?
Exakt... bara det är det justerade dokumentet som läggs ut, och det finns ett underskrivet original att hämta ut, så finns det absolut ingen anledning till att lägga ut en underskriven variant på webben.
Snarare tvärtom, som Peter säger, så blir det en stor klumpig otillgänglig bild som är helt otillgänglig. Dessutom, så har någon med minsta lilla datorkunskap och ett bildredigeringsprogram möjlighet att justera i dokumentet eller göra ett helt nytt och därmed ha det underskrivet och klart.
Skrota underskrifterna, myndigheten är ju avsändaren på webben och borgar för att det är rätt dokument som är utlagt.
Besvara frågan