Finns det något "standard"-sätt att markera en "e-tjänst-länk"?
Dennis
2010-06-04
Finns det något egentligt "standard"-sätt eller standardsymbol för att markera att en länk går till en e-tjänst som kräver exempelvis inloggning? På något sätt bör man ju särskilja en "vanlig länk" med en e-tjänst-länk ur en tillgänglighetsaspekt, så användaren blir varse om att länken är av en "speciell" typ, utan att kanske skriva i en parentes efter ex: "Mina registreringar (kräver inloggning)" i själva länken.
Taggad med: e-tjänst, symbol, tillgänglighet.
Svar
Jag känner inte till något speciellt sätt att markera dessa och är inte riktigt säker på att det behövs? Om du ger länken en tydlig text så får ju användaren information om vart den leder och i nästa steg blir man varse om att man måste logga in.
Det är just det där att användaren "i nästa steg blir man varse om..." som jag är ute efter att slippa. Som du säger så kan en tydlig länktext hjälpa till i vissa fall.
Scenariot kan vara lite att man "flaggar" för vissa tjänster man har på en sida, kanske är en liten lista med säg 5 tjänster varav 3 kräver inloggning och 2 inte. Då vill jag visa på något bra sätt att just dessa 3 kräver inloggning.
Om ni har en användsningssituation där detta har visat sig vara relevant skulle jag provat att formulerat länktexten som "Ansök om XYZ (inloggning krävs)" och sedan utvärderat det med användarna.
Funkanu har ett antal ikoner, bland annat en "e-tjänst" som vi använder på jonkoping.se. Vi tycker den är ganska bra och har sett andra använda den också, kanske blir en standard?
Du hittar funkas ikoner här: http://www.funkanu.se/Design-for-alla/Rekommendationer/Ikoner/
Frågan är ju vad frågan handlar om. Om det främst handlar om att signalera "e-tjänst" eller om att signalera "kräver inloggning".
I E-nämndens gamla "Vägledning för användargränssnitt som uppfyller legala krav" (E-nämnden 04:03) skrev de att "Åtgärder för legitimering vid tillträde bör [...] symboliseras med en identitetshandling". Fast det avsåg förstås den situation där man redan börjar använda tjänsten, vid steget "Jag legitimerar mig". Inte samma sak som "en liten lista med säg 5 tjänster varav 3 kräver inloggning".
En ikon föreställande ett hänglås brukar ju funka bra för att markera att något kräver inloggning för att komma vidare. För tjänster/länkar som är inte kräver inloggning kan man ha ett upplåst hänglås - eller ingen symbol alls.
Funkanu:s ikoner är väl OK, men just den som skall markera "e-tjänst" har olyckligt försetts med ett blått "e" som är förvillande lik logotypen för en viss dominerande webbläsare. Kan ev leda associationerna fel, till "den här tjänsten funkar bara med IE".
Personligen tycker jag att två kugghjul som snurrar ihop funkar bättre för att illustrera begreppet "tjänst". Visar dels att det är något automatiserat förfarande, dels att det är flera "kuggar i maskineriet" som interagerar bakom kulisserna (vilket det oftast brukar vara, att man hämtar uppgifter från andra myndigheter, exvis folkbokföringen, för att förenkla för användaren av tjänsten).
Kugghjul brukar beteckna start av program (ofta i betydelsen "run batch"), en delmodul eller plug-in och ibland även installationer eller "ändra inställningar".
Varför inte en servicedisk, en nummerlapp, en hand (riktad höger) som håller i ett papper, en expeditionsringklocka eller kanske en stämpel (verktyget alltså)? Fast helst: ett litet ID-kort. Jag ser inte liknelsen eller hur det särskiljer sig. Kugghjulet är ju helt irrelevant i sammanhanget och dessutom förvillande.
Idén med att ha "e" som en förtydligande symbol är märkligt flummig. De flesta funktioner som förekommer på internet får prefixet "e-" tills man insett att det är tydligare att ange rubriken "Våra tjänster" istället för "Våra e-tjänster". Vad är "e"-et bra för?
Det är kanske onödigt att lägga till ett "e-" till typiskt textmaterial "Välkommen till redovisningstjänstens startsida!", "Du kan nu välja mellan följande tjänster" eller "Påminnelsetjänsten håller reda på när böckerna ska lämnas" i syfte att på internet poängtera att tjänsten finns på internet. "E-vykort", "e-handel", "e-bok", "e-giro", "e-lärande", "e-legitimation", "e-business", "e-tidning", "e-klassrummet", "e-pass", "e-debatt", "e-biblioteket" ad nauseum ... Om man inte är över femtio eller sextio år framstår det här poängterandet att det faktiskt är internet! som används när man betalar räkningar, beställer en biljett, röstar, deklarerar, läser en nyhet, reserverar en bok - ja överhuvudtaget gör något som involverar någon annan, så är det "e-". Alternativet är att gå till en disk där någon går ut på internet åt en och beställer eller vad det nu är. "Nät-" och "webb-" är lite samma sak. Jag tycker att hursom att det låter väldigt 1995 och jag vet inte riktigt vad som tilförs och vad skillnaden mellan en "tjänst" och en "e-tjänst" egentligen är. Skatteverket är oslagbara mästare i att sätta "e-" framför nästan vad som helst. Byt ut "e-" mot "offline-" eller "på-plats-" för samma sorts effekt. :D
Slutligen: ikonerna är bra, men färgskalan som erbjuds är känns oroligt depressiv och molande. Är det så på myndigheter? Kanske. Jag tycker också att de är svåra att se. Många ger ett lådigt intryck som gör att de blir för lika varandra. Bristen på böjda former, friläggningar, ljusrum och annat än ett snävt nyansspann av färger ger ett lite bluddrigt intryck i det vita motljuset från bakgrunden. Bra jobbat, ändå.
Ikonerna på Funkanu är bland det fulaste jag sett på mycket länge. Vissa är rent av felaktiga som tex RSS ikonen. Undvik!!!
Besvara frågan