Integrerade tjänster eller inte?
Vi har en diskussion på jobbet om ifall tjänster (e-tjänster) ska integreras i webbplatsen eller inte. Hittills har de flesta av våra tjänster öppnats i ett eget fönster, men nu verkar trenden vara att det ska ligga inom webbplatsen, vilket jag också förordar. Vi är dock inte överens om hur vi ska göra, så jag undrar om det finns några tillgänglighets- eller användbarhetsaspekter på detta? Det är framför allt teknikerna som är skeptiska. Någon som vet om det finns några undersökningar eller andra "hårda fakta" att hänvisa till? Mina argument biter inte riktigt, så jag behöver fylla på med nya - eller själv överbevisas om motsatsen.
Taggad med: användbarhet, e-tjänst, integrerat, tillgänglighet.
Svar
Bra fråga. Jag har bett några andra att titta på sina egna webbplatser och berätta hur de resonerat. Varför skulle man öppna ett nytt fönster för den som börjar använda en specifik tjänst på webbplatsen? Hur hanteras enheter (t.ex. mobiltelefoner) där det kanske inte finns fönster som koncept?
Jag har tänkt mycket på detta och arbetat hårt för att allt ska integreras och vi valde cms till stor del utifrån detta. Vår ansats kan sammanfattas med: "En webb MED tjänster, inte en webb OCH tjänster".
Det vill säga tjänsterna ska vara en del av webbplatsen och anledningarna till detta är flera. Här kommer några. Låter det vettigt så kika gärna på filmen från det föredrag jag höll om Örebro kommuns tankar om detta på Sitevisiondagarna 2010 Här är presentationen som jag visar
Tack Björn för ett långt svar och Peter för att du slängt ut frågan till fler. I ditt svar Björn hänvisar du en del till tjänster som någon annan har byggt. Min fråga fokuserar egentligen på att vi bygger tjänster själva. Då kan vi styra utseende, begrepp m.m. och få en enhetlighet mellan tjänsterna. (Det har vi inte i dag, men vi jobbar på det.) Här faller alltså några av argumenten för integration. Jag tar till mig argumenten, men känner att jag behöver mer hårda fakta för varför det är bättre att befinna sig i samma struktur och inte byta. Har ni haft enkelt att sälja in detta i organisationen, Björn?
En annan fråga som gränsar till detta och som jag funderat över en tid är, hur ska vi se på begreppet e-tjänst? Våra användningstester visar att besökarna inte riktigt vet vad en e-tjänst är, utan de vill utföra något: registrera, ansöka, leta information etc. Det tycker jag talar för att gå ifrån begreppet e-tjänster och endast tala om vad det är man vill göra i anslutning till ett specifikt ämnesområde. När vi integrerar tjänsterna, vilket vi faktiskt är på väg att göra med en tjänst nu, så blir detta tydligare. Ska vi lägga in en länk bland e-tjäsnter till sidan där man kan utföra denna tjänst eller ska den ligga som vilken infosida som helst? Problemet med att det inte finns någon riktigt bra definition för e-tjänster kanske är en indikation på att vi är fel ute när vi försöker klämma in allt man kan utföra under en specifik rubrik ...?
Vår kommundirektör är tydlig på att vi ska uppfattas som en servicegivare och då blir det enkelt att få igenom beslut som dessa.
Läs "Don't make me think" av Steve Krug så får du säkert en hel del bra argument.
Ett annat bra grundtips är att utgå från besökarens perspektiv. Ofta går diskussionen så här: Någon: Men det är så dyrt att integrera. Tjänsten är redan byggd av leverantören. (och hela diskussionen stinker av "det är inte viktigt för oss") Jag: Men om du sätter dig i användarens situation. Säg att du är min mamma som tycker det är jobbigt att shoppa på nätet och du kommer till kommunens webbplats. Du lär dig hur den funkar när du letar efter rätt information och du börjar känna dig hemma i struktur och design. Tänk dig nu att du kommer in i en e-tjänst som ser helt annorlunda ut. Hur reagerar du då?
Det är just tillfället att reagera som man måste jobba bort. Besökarna ska inte behöva tänka. Ser man det utifrån en besökares perspektiv är valet självklart tycker jag. Vilka argument emot möter du?
Att ni bygger tjänsterna själva och faktiskt kan styra detta gör det bara ännu enklare att välja det som är bäst för besökarna.
När det gäller ordet "e-tjänster" så har vi förbjudit det ut till medborgarna (men använder det internt). Vi pratar i så fall hellre om tjänster och p-tjänster för de gamla pappers-tjänsterna. På webben så använder vi "Ansök om" eller liknande skrivelser. Besökaren har ett behov som vi behöver tillfredsställa. Ibland gör vi det med en e-tjänst och ibland är det fortfarande en pappersblankett man skriver ut. Oavsätt lösning så är behovet detsamma och vägen dit densamma. Jag tycker du tänker i rätt banor här så kör på.
Tack för stödet Björn! Argumenten emot har mycket handlat om att det är besvärligt rent tekniskt och handlar till stor del om möjligheterna i publiceringsverktyget (vi har samma som ni). Det handlar bland annat om prestanda och att tjänsten inte är tillgänglig om webbplatsen går ner. När jag tagit till argument som handlar om både tillgänglighet och användbarhet har jag fått motargumentet "Jag tycker inte att det är något problem om det öppnas i ett nytt fönster. Bara det ser likadant ut." Jag ska dock säga att det finns fler än jag som är för att det är integrerat, men bland de som är mest involverade finns det ett motstånd.
Jag ska försöka hitta Steve Krug så att jag kan slipa på mina argument. Ska också försöka arbeta för att vi går ifrån begreppet e-tjänst. Försökte för några år sedan, men stötte på patrull. Nu kanske tiden är mogen ... Ta gärna med dig tanken om att släppa begreppet e-tjänst till arbetet med vägledningen. Jag måste tyvärr hoppa av det arbetet men kommer att följa det med spänning.
Ja tråkigt att du var tvungen att hoppa av vägledningarbetet. Det börjar bli spännande nu:)
Några argument som jag kommer på på en gång när jag läser det du skriver:
I Sitevision är det ju ofta väldigt enkelt att integrera. Vill man inte göra det med proxy protlet så får man ta till java portlets...men visst är det lite krångligare än att inte integrera. Å andra sidan skulle jag inte vilja byta layout på en webbplats med 200 e-tjänster som alla måste byta utseende. Bara att uppdatera en länk i sidhuvudet blir en mardröm om man ska göra det på 200 ställen. Det är också en kostnad.
Att det ser likadant ut är viktigt men det är också viktigt att det FUNGERAR likadant för de som använder skärmläsare. De får en helt annan upplevelse om sidans struktur är annorlunda. Det bästa sättet att undvika detta är att se till att använda samma mall (alltså integera).
Det ska bli riktigt intressant att se vad vi kommer fram till i arbetsgruppen kring de här frågorna.
Besvara frågan